Bicske.Info

Utolsó kommentek

  • Gazz: A Rinyában kövek nem igazán vannak, full síkság a környék, csak homok van, meg agyag, meg vipera. (2016.03.31. 14:53) Bakháza beach
  • Nikolett Borbély: Láttam,tapasztaltam,átéltem,.......neked sem ártana,....rájöhetnél,hogy ITT kezdődik az ÉLET! :D (2013.02.18. 20:32) KŐBALTA SZOFTVER
  • studiozse: @Hajni Telkiből:Szia Hajni! Elnézést kérek, hogy így, de kutatlak már egy ideje! Remélem most megtaláltalak! :) Remélem, jó helyen kopogtatok.... G.... (2011.02.19. 21:36) Patak vagy kanális?
  • Thakcha l'Amala: Szeretem a Tokajit -éppen most kaptam jó kis borseprő párlatot, de három hónapja csak ezt kell olvasnom az már sok, frissiccsé mondom,nem ihatom az ... (2010.05.08. 22:21) Tokaj szőlővesszein nektár vagy hamu?
  • Solymosi Eszter Tiszaeszlár: A liberalizmus a szabadságjogokért jött létre annak idején egy nagy liberalista mi kivetni valót talált a kissé cinikus hozzászólásban (2010.04.02. 19:03) Roma szövetkezet Igriciben
  • Thakcha l'Amala: Frissíts Ecsém! (2010.03.13. 21:42) Tokaj szőlővesszein nektár vagy hamu?
  • Hajni Telkiből: Jó a cikk, csak egy kis kiegészítés: a szennyvíztisztító most már hatékony működése egy külföldi, de nagyon tehetséges cég csapatának, az Organica Z... (2010.02.12. 18:27) Patak vagy kanális?
  • hazieromu: Én 100,000 cigány embernek indulásként tudnék hasonló értelmes munkát bíztosítani a" hulladékból villamos és hőenergia termelés helyben" programunkk... (2010.02.03. 09:25) Roma szövetkezet Igriciben
  • szendrei: Végre! Ez egy kicsit lassan ment, de legalább sikerült. L. (2010.01.14. 16:17) Patak vagy kanális?
  • Dr. Csabai: Tiszteletem Mindenkinek! Mielőtt bármiről is beszélünk az A/H1N1-ről, előbb beszéljünk a lényegről, miről is van szó? Minden magyarázatot, mint kuta... (2009.11.14. 07:25) Gyuri és Adrián
  • Utolsó 20

Címkék

168 (1) 8ker.blog.hu (1) bicske (1) bicskei (1) budapesti nap (1) élet (3) erdély (2) felhívás! (1) fiam (2) hetek (37) magyar (1) mindennap.hu (1) narancs (1) óra (1) reggel napilap (80) repül (2) zene (3)

Regény a srácokról

2009.08.02. 16:40 I.A.

Regény a srácokról

Nemrég találkoztam Bicskén a Sigmund Thomas-Wory író néven regényeit jegyző Tömösváry Zsigmonddal, A Bismarck naplója című regény szerzőjével. Olvasta A Kurszk utolsó útja című, Vagyim Arisztovval közösen írt munkánkat, látott számos filmet, cikkek százait böngészte, beszélt érintettekkel, és regényt ír a Kurszkról. Elmondtam neki, hogy a Kurszk megírásában a (soha nem ásító) inas szerepét tölthettem be a Magyarországon élő történész, újságíró Vagyim mellett, aki ráadásul az Északi Flotta matrózaként szolgált a Barents-tengeren.

kurkszA Kurszk regény vezérfonala „a srácok” és családjaik iránt érzett tisztelet. Srácok. A tengerészek is így nevezték egymást. Ez a srácok az orosz nyelvben a „ribjátá”, aminek jelentése a gyerekek. A regény főhőse újságíró, aki a teljes történetet körbejárja, minden elérhető szereplővel beszél, és forrásaikat maga is megtekinti.
Aztán elmondtam, hogy engem a Kurszk ügyéből Kolesznyikov sorhajóhadnagy levelének utolsó mondata ragadott meg leginkább, kiderült, hogy őt is. Bár ezzel sokan vagyunk így, hiszen a „nem kell kétségbeesni” bejárta a világot, és ismerek olyan embert, akinek élete legnehezebb helyzetében is eszébe jutott ez a katonásan kedves mondat. „Sötét van az íráshoz, de megpróbálom vakon. Itt van azoknak a névjegyzéke, akik a 9-es szektorban rekedtek, és megpróbálnak kijutni. Esély, úgy tűnik, nincs. Legfeljebb tíz-húsz százalék. Mindenkit üdvözlök, nem kell kétségbeesni.” 2000. augusztus 12-én vetette papírra, délután 15 óra 45 perckor az északi szélesség 69. fok 7. perc, keleti hosszúság 37. fok 35. perc által határolt területen. Olga Kolesznyikovának, a feleségének írta. Magántermészetű részeit az Orosz Admiralitás levéltitoknak minősítette, és átadta az özvegynek, miután Dmitrij Kolesznyikov testét a búvárok felhozták, és zubbonyzsebében rátaláltak az utolsó üzenetre.
„Mindenkit üdvözlök, nem kell kétségbeesni.” Kolesznyikov sorhajóhadnagy ezt néhány órával azután írta, hogy a 27800 tonna vízkiszorítású, 6 emelet magas, 150 méter hosszúságú Kurszk atom-tengeralattjáró, amelyen ő szolgálatát teljesítette, felrobbant, és egyperces zuhanás után a mintegy másfél méteres iszaprétegen áthatolva a Barents-tenger gránittalapzatának ütközött. A Vagyim Arisztov történész végzettségű újságíró által összegyűjtött dokumentumokból tudható, hogy a második robbanás a tengerfenékkel való ütközés során következett be. Döbbenetes, de mindkét robbanás olyan iszonyatos erejű volt, hogy a norvég partokon működő földrengésfigyelő állomások is észlelték (pedig mindez az orosz partok közelében játszódott le).
A Vác főterén grilléttermet és pubot tulajként vezető író, Thomas-Wory elsőrendű és legnehezebben elérhető célja, hogy találkozhasson Popov admirálissal és Olga Kolesznyikovával. Az így megszerzett információkat és benyomásokat az újságíró, a regény főhőse ábrázolná. Ez már azért is nagyon jó gondolat, mert a közönség a filmekben is szereti a werk műfajt. Amitől a befogadó a beavatottak élményét kaphatja. Thomas-Wory kilencéves kora óta tudatosan készül írói pályára. Sokat olvasott hat­éves korától, vázlatokat készített arról, amit meg lehetne írni, és nyitott szemmel járt a világban. Az olvasást édesanyja szerettette meg vele, a folyamat felolvasással kezdődött. „Van vagy harminc ötletem” – mondja terveiről. Tízévesen írta meg élete első novelláját, a gimnáziumban verseket írt. Éveket élt Moszkvában. Három gyermeke született, akikkel igyekszik megszerettetni az olvasást, ami egyre nehezebb a média- és monitorközpontú világban. Szerinte „egy írónak adnia kell: információkat és érzéseket. Ha lehet, akkor olvasmányosan”. 
A Bismarck naplója a világ legnagyobb, 1939-ben Hamburgban vízre bocsátott csatahajójának története. 2092 fős, nem kis falunyi legénység, harcra készen, 50900 tonna vízkiszorítás, 248 méter hosszúság, szélessége 36 méter, merülése 8-10 méter. Fontos megjegyezni Sigmund Thomas-Wory megállapítását, miszerint a náci birodalom „eszméi” a tengerészek közé jutottak be a legnehezebben. Tengerészek maradtak legtöbben, kívül-belül. A 48 ágyúval felszerelt hajó a Prinz Eugen nevű kísérő hajóval szökött ki az Atlanti-óceánra azzal a céllal, hogy az Egyesült Királyság utánpótlásvonalát elvágja. A britt flottának minden második hajója üldözőbe vette, elkezdődött a hadtörténet legnagyobb szabású haditengerészeti hajtóvadászata. 1941 májusában süllyedt el a torpedótalálatot kapott Bismarck, csak 400 kilométerre a francia partoktól. A Bismarck roncsait 1989-ben találta meg 4300 méter mélyen Robert Ballard, a National Geogra­phic kutatója, aki a Titanic maradványait is felfedezte.
Ismertünk hajóst mi is. Nem volt éppen haditengerész. Zöldre mázolt présházunk ajtajára felesége verset ragasztott. Kiértünk apámmal, halkan olvastam, kezemben a hatalmas présházkulcs. Mozgott a szám a gyönyörű szövegtől, amely egy öreg hajósról szólt. Aki elment messzi vizekre, ahová nem kell se pénz, se útlevél. Olyan vizeken jár, ahol mindig nyugodt a tenger. Ahol örök életre lehorgonyozhat a vándor. Elköltözött Eke Józsi bátyánk, a vén hajós. Ezt gondoltuk apámmal, elment a szőlőszomszédunk. 1918-ban született, és utolsó kívánságában arra kérte özvegyét, hogy tegye ki a mi ajtónkra ezt az élettől búcsúzó verset. Jó szelet, Józsi bácsi, nyugodj békében! – mondta akkor apám. Jó szelet élethez és íráshoz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://izingantal.blog.hu/api/trackback/id/tr801283388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása