Bicske.Info

Utolsó kommentek

  • Gazz: A Rinyában kövek nem igazán vannak, full síkság a környék, csak homok van, meg agyag, meg vipera. (2016.03.31. 14:53) Bakháza beach
  • Nikolett Borbély: Láttam,tapasztaltam,átéltem,.......neked sem ártana,....rájöhetnél,hogy ITT kezdődik az ÉLET! :D (2013.02.18. 20:32) KŐBALTA SZOFTVER
  • studiozse: @Hajni Telkiből:Szia Hajni! Elnézést kérek, hogy így, de kutatlak már egy ideje! Remélem most megtaláltalak! :) Remélem, jó helyen kopogtatok.... G.... (2011.02.19. 21:36) Patak vagy kanális?
  • Thakcha l'Amala: Szeretem a Tokajit -éppen most kaptam jó kis borseprő párlatot, de három hónapja csak ezt kell olvasnom az már sok, frissiccsé mondom,nem ihatom az ... (2010.05.08. 22:21) Tokaj szőlővesszein nektár vagy hamu?
  • Solymosi Eszter Tiszaeszlár: A liberalizmus a szabadságjogokért jött létre annak idején egy nagy liberalista mi kivetni valót talált a kissé cinikus hozzászólásban (2010.04.02. 19:03) Roma szövetkezet Igriciben
  • Thakcha l'Amala: Frissíts Ecsém! (2010.03.13. 21:42) Tokaj szőlővesszein nektár vagy hamu?
  • Hajni Telkiből: Jó a cikk, csak egy kis kiegészítés: a szennyvíztisztító most már hatékony működése egy külföldi, de nagyon tehetséges cég csapatának, az Organica Z... (2010.02.12. 18:27) Patak vagy kanális?
  • hazieromu: Én 100,000 cigány embernek indulásként tudnék hasonló értelmes munkát bíztosítani a" hulladékból villamos és hőenergia termelés helyben" programunkk... (2010.02.03. 09:25) Roma szövetkezet Igriciben
  • szendrei: Végre! Ez egy kicsit lassan ment, de legalább sikerült. L. (2010.01.14. 16:17) Patak vagy kanális?
  • Dr. Csabai: Tiszteletem Mindenkinek! Mielőtt bármiről is beszélünk az A/H1N1-ről, előbb beszéljünk a lényegről, miről is van szó? Minden magyarázatot, mint kuta... (2009.11.14. 07:25) Gyuri és Adrián
  • Utolsó 20

Címkék

168 (1) 8ker.blog.hu (1) bicske (1) bicskei (1) budapesti nap (1) élet (3) erdély (2) felhívás! (1) fiam (2) hetek (37) magyar (1) mindennap.hu (1) narancs (1) óra (1) reggel napilap (80) repül (2) zene (3)

Nagy cipőnk van, mégis szorít

2008.11.08. 02:03 I.A.

(2004)

Oroszi László, a Fejér megyei Válban élő feltaláló benyújtotta keresetét a Fővárosi Bíróságon, az Adidas Budapest Kft. ellen - jogbitorlás miatt.

 A váli férfi 1995-ben kezdte tesztelni saját ötletét, az irányítósávos labdarúgócipőt. Ehhez a feltaláló szerint feltűnően hasonlít az Adidas 2000-ben piacra dobott Predator Precision és a 2002-ben megjelent Predator Mania márkanevű labdarúgócipője.
 

A Frankfurter Allgemeine Zeitung szeptember 9-i cikke részletesen foglalkozott az üggyel.

 

- Az Adidas sok pénzt keres az oltalmammal, de vonakodik a megfelelő jutalékot, részesedést, jogdíjat megfizetni - összegzi a Frankfurternek nyilatkozó Oroszi. Az Adidas szóvivője szerint nem sértettek szabadalmi jogot, Oroszi jogi lépéseiről pedig semmit nem tudnak.

A cikk után egy héttel Oroszi váli címére levél jött az egyik jelentős német jogi irodától. Szabadalmi ügyekben rendkívüli praxisuk miatt előzetes információk nélkül is fantáziát látnak a magyar férfi jogi képviseletében. Oroszi László él a lehetőséggel.

Válba megyek, az Ürményi-kastéllyal szemben lévő cukrászdába. Ez a feltalálóé, és bodzafagylaltjáról híres. Én azonban a Magyar Szabadalmi Hivatalban HU 1.172. lajstromszámú használati mintaoltalom alatt álló cipőt szeretném látni. Fekete stoplisok. Az orr-részük műgumiból készült és bordázott. Az orr közepén keskeny választóvonal, akár egy szimmetriatengely. A választóvonaltól egyforma szögben milliméternyi széles, párhuzamos és hosszú bordák indulnak. Mint a halszálkás zakók mintázata. A cipőorr jobb és bal oldali felületén szintén választóvonalak és szakaszonként változó szögben álló precíziós redőzet. Egyszerűnek látszik, mint egy csúszásgátló. Kézenfekvőnek, mint a zseniális ötletek. Később nem is érti az ember, miért nem neki jutott eszébe. A tesztelés két évig tartott. Ebben az időszakban dőlt el a bordázat, a "halszálkák" végleges beosztása.

A cipő a bordák összenyomódási képessége miatt biztosabbá teszi a labda levételét. Az elrúgás pillanatában a redőzet megfogja, nem hagyja elcsúszni a labdát, ami nagyobb találati pontosságot hoz. A cipőt először az Újpestnél és a Siófoknál használták. A bordákat csupán felragasztották a cipőre. Így, kezdetleges állapotban került az Újpesthez. Nagy László akkori vezető szakvéleménye szerint azonban már így is félméteres pontosságnövekedést és jóval biztosabb labdakezelést jelentettek az Oroszi-féle irányítósávok. Szabadrúgásnál a sorfal mellett kapura csavart labda nagyobb ívet képes leírni. Nagyobb a kifli.

A most negyvenkilenc éves Oroszi László fiatalon a Vál KSE-ben játszott.

- Talán azért kerültem végleg kapuba, mert kézzel jobban ment a foci - mondja -, viszont a kapuból lehet a legjobban megfigyelni, mi történik a pályán. Ez a szerep nagyon megfelelt az alkatomnak. Én onnan két sima felületet láttam - a labda és a cipő anyagát -, amiről azt gondoltam, jobban is összedolgozhatnának egymással. Aztán kiöregedtem és abbahagytam a játékot. 1994-ben viszont edző lettem a Vál KSE-nél, és azt láttam, hogy a mai labdák és a mai cipők, sokkal simábbak, mint az én időmben. Bosszankodtam a labdakezelési ügyetlenségek láttán. 1995-ben kész tervekkel a Tisza Műgumi Kft.-hez fordultam. Szerencsém volt az igazgatóval. Anyagokat kezdett keresni a műhelyekben. Ragasztóval feltettük az első irányítósávokat. Ezt vittük el a két magyar csapathoz.

- A Frankfurter is említést tesz a Craig Johnston-féle Predator cipőről, amit ausztrál kollégája 1993-ban fejlesztett ki. Az Adidas erre való hivatkozással utasította vissza önt. Ez miben hasonló és miben más, mint az ön cipője?

- Herbert Galocke, az Adidas képviselője Martfűn nem utasított vissza. Azt mondta, hogy visszatérünk a témára. Ez akár bizonyítható is. Megismerte a találmányomat és a cipőt kézbe véve elemezhette. Ilyen előzmények után komolytalan az a védekezés, hogy a cipő megismerése után senkinek nem beszélt róla. Nem életszerű, hogy egy cipőről szóló hivatalos megbeszélés tapasztalatait egy cég képviselője nem adja át munkaadójának, aki cipőket is gyárt. Az ausztrál Predatoron nincs irányítósáv. E cipő rüsztjén "tuskók" vannak, mintha stoplikat hoztak volna fel az orra. Abban segítik a focistát, hogy nagyobb erejűvé tegye a rúgást. "Bikázni" lehet vele. A labda jobban megmarad a rüsztön, nem csúszik fel "csizmaszárra".
Rónaszéki Tibor szabadalmi ügyvivő állásfoglalása szerint az ausztrál Predator és az Oroszi-féle irányítósáv két külön dolog. Több mint furcsa, hogy nem egészen két évvel azután, hogy Galocke úr Martfűn megismeri az Oroszi-féle irányítósávokat és 2000-ben világpiacra visz egy olyan cipőt - a Predator Precisisont -, amin a magyar koncepció szerinti irányítósáv jelenik meg. E Magyarországról átvett és nagy sikerű megoldásért azonban az ötlet gazdája, az oltalom váli birtokosa nem kapott az Adidastól kompenzációt. Herbert Galocke nyugdíjba ment.
- Mi többször megkérdeztük, hogy hajlandók-e peren kívül tárgyalni a kompenzációról. Kifejeztük, hogyha nem nyilatkoznak, bírósághoz fordulunk. Mi mindent megtettünk azért, hogy elkerüljük a pert. Mi meg akartunk egyezni.

Oroszi László 1994 előtt jó jövedelmi viszonyok között élt. Baromfitenyésztéssel foglalkozott, és a Vaál Cukrászda is működött már. Felesége tanítónő. Lányai főiskolások. 1994-től találmánya minden idejét lefoglalta. Vállalkozása háttérbe szorult. 1996. október 14-én nyújtotta be a használati mintabejelentést Budapesten. A hivatal megadta a jogokat. A törvény szerint a magyar bejegyzés után meghatározott időn belül kell a feltalálónak beadnia a bejegyzési kérelmet az Európai Hivatalnál. Oroszi 1998-ban adta be, közvetlenül a határidő lejárta előtt.

- Miért várt ennyit?
- Nem volt pénzem. Ez nem két forint. Szabadalmi ügyvivőm, Rónaszéki Tibor pályázatot nyújtott be az európai kiterjesztés érdekében a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz és a Gazdasági Minisztérium mellett működő pályázati irodához. Két és fél millió forintot nyertünk és ugyanennyi önrészt álltam a vagyonomból.

- Az Európai Hivatal annyi ideig vizsgál egy kérelmet, ameddig akar?
- Igen. Ebben az időszakban történt meg, amire nem számítottunk. Annak tudatában, hogy a magyar oltalom a miénk és az európai kérelmet is beadtuk, megmutattuk a cipőt Herbert Galocke-nek, az Adidas egyik igazgatójának. Úgy gondoltuk, minket nem érhet baj. Azt nyilatkozta, hogy érdekes a téma. Ha aktuális lesz, visszatérünk rá.

Folytatták a munkát, fejlesztették a cipőt, előkészítették a sorozatgyártásra, előállították az összes szerszámot és megállapodtak egy gyárral a sorozatgyártásról. Próbamennyiséget rendeltek, hogy szélesebb körben tudják tesztelni.

- Hol látta meg először az Adidas irányítósávos cipőjét?

- Fényképen. Az angol Beckham kezében, a Fejér Megyei Hírlap TV-mellékletének címlapfotóján, a 2000-es Európa-bajnokság idején.
- Hogyan reagált?
- Ha a családom és Rónaszéki nem áll mellettem, összeroppanok. Magamhoz térve elmentem egy pesti márkaboltba, megnéztem a cipőt. Hajszálra az én megoldásom volt. Amin hat évet dolgoztam. Prospektust szereztünk, amelyben az én ötletem előnyeit ecsetelték, a nevem nélkül. Siker volt a cipő. Zidane is ebben játszott. Németek, olaszok is használták. Ennek még örültem is. Ez volt az igazi teszt. A világ élvonalának visszaigazolása. Két héttel az idei vébé nyitómeccse előtt érkezett meg az európai értesítés, hogy enyém az oltalom visszamenőleg 1996-ig. Két hét múlva a világbajnokságon megláttam az új Predator Mania nevű modellt. Szintén irányítósávos. Ez volt az a pillanat, amikor megírtuk az Adidasnak, hogyha nyolc napon belül nem körvonalazódik megállapodás a kompenzációról, a sajtóhoz fordulunk. Nem jött válasz. Csak egy telefon. Akkor mondtam ki, hogy ezt velem csak azért tehették meg, mert magyar vagyok. Ezt a méltánytalanságot egy belga vagy egy német esetében nem merték volna megkockáztatni. Magyarországról talán azt gondolták, hogy itt kisebb az emberek bátorsága. A sajtóval elértem, hogy levelezni kezdett velem a cég. Elismerték, hogy Galocke úr látta a cipőnket, de tagadták, hogy azt mondta volna: visszatérünk rá.

Oroszi László újabb hárommillió forint hitelt vett fel szigorú kamatra. Az európai oltalom után az európai nemzeti oltalmakat is be kellett jegyeztetnie.

- Nincs megállás. Előremenekülök. A legnagyobb károm, hogy amíg a cipővel jártam a kálváriát, addig nem foglalkozhattam három más bejegyzett találmányommal.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://izingantal.blog.hu/api/trackback/id/tr70756638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása